13. Susret hrvatskih plesnih ansambala

Izvješća s 13. Susreta hrvatskih plesnih ansambala

 

 

 

Vlasta Kaurić
Tihomir Kološić

OSVRT NA 13. SUSRET HRVATSKIH PLESNIH ANSAMBALA 

SISAK, 23. i 24. 11. 2002.

13. Susret plesnih ansambala Hrvatske održan ove godine u Sisku okupio je čak 26 plesnih skupina, od kojih 19 suvremenog plesnog izraza. Moramo napomenuti da pojam "suvremeni" pojedine grupe koriste vrlo rastezljivo. Osim suvremene glazbe - najčešće zabavnog karaktera - i ponekih sekvenci pokreta iz suvremenih plesnih tehnika, nema ništa zajedničkog sa suvremenim plesom. 

Opći dojam ovih Susreta je bolja tehnička izvedba plesnih sastava. Plesači amateri su ove godine bili tehnički spremniji, međutim bile su vidljive velike razlike među plesačima unutar grupe gdje je vrlo često bilo i neprimjereno krupnih plesačica. Koreograf osim što radi plesni sastav mora paziti na izbor plesača i njihov vizualni dojam. 

Plesna radionica Ilijane Lončar izvela je dvije oprečne koreografije: "Crno boje naranče" vrlo dinamična koreografija u neprekinutom tijeku pokreta kroz prostor uz korištenje draperija koje produžuju niz plesača, izvrsno uvježbano uz potpuno dočaravanje glazbe. Kostim u kontrastu crno-narančasto pojačava dinamičnost i atraktivnost izvedbe. "Dvoje" je potpuno oprečna koreografija lirskog ugođaja, vrlo lijepo izvedena.

Amaterska plesna skupina "Ida" i ove godine je plijenila pažnjom. Koreografijom "Magnet" asocijativno je dobro smještena kombinacijama grupa u prostoru, s vrlo jasnim početkom, razvojem radnje i krajem. Interesantan izbor pokreta adekvatan je zadanoj temi. "Movement", parovni ples već prepoznatljiv kod Ane Mihovilić, a opet svaki put drukčiji. Interesantan pokret i kombinacija igre u paru što je bilo potencirano dvobojnim kostimom. Fino širenje plesa u prostor i opet vraćanje u fokus zbivanja.

Plesna skupina "Zagrebačka škvadra" izvela je fragment iz cjelovitog baleta "Jagor". Sadržaj i pokret su primjereni uzrastu, vrlo dobra igra i ispreplitanje grupa unutar potpuno plesno iskorištenog prostora. Jedino kostim nije stilski ujednačen (crveni).

Plesni ansambl "Plesna scena" Narodnog sveučilišta Dubrava sa "Etidom za play station i plesače" opet je pokazao pravi pristup u radu s određenim uzrastom. Vrlo profinjena plesna etida sa blagom duhovitošću i sadržajem bliskim izvođačima. 

I "Jagor" i "Etida…" su školski primjeri kako se može i treba raditi s djecom mlađeg uzrasta.

Još jedan dobar primjer u maniri klasičnog baleta je "Glazbena kutija", izvrstan duet, čisto tehnički, plesno i izražajno izveden od Studija za moderni i klasični ples "Brodski leptirići". 

Prema klasičnom baletu tendira i grupa "Pirueta" s koreografijom "Troglasje" u kojoj je vješto ispreplitanje plesačica suvereno vladalo plesnim prostorom. Druga koreografija "Otisak stopala" sasvim je oprečna. Igra ritmovima u stepu i vrlo izvježbana izvedba u pokretima i formaciji imitira River dance. Kao plesna ideja (igra stopala, razgovor stopala) može se koristiti i naš hrvatski folklor koji obiluje istim mogućnostima.

Za razliku od "Piruete" iz Medulina koja je lirska ili vedra i vesela u svojim plesovima, grupa "The spirit" iz Pazina u "Sukobu " pokazuje oštrinu kretanja i agresivnost na sceni. Formacije i konfrontacije plesača su jednostavne ali dobro uvježbane i izvedene. 

Isto tako agresivnom možemo nazvati i koreografiju "Pakleni vrtlog" Plesnog studija Marine Mihelčić. Izvedene snažnom dinamikom tijekom cijele izvedbe zaista daje pakleni dojam - crvene perike su bile suvišne u htijenju potenciranja dojma. Sasvim suprotnog ugođaja "Sirene" su izgledale previše mirno i anemično premda je opet kostim imao veliko značenje u utjecaju na gledaoce. Solo na špici je bio suvišan u izvedbi te koreografije.

Agresivnost u koreografiji "U ime žene" KUC-a Koprivnica, PS "Jump" imala je svoju opravdanost u izricanju sadržaja plesa. Izvedena u oscilirajućoj dramatici, izražajno u vidljivom kontaktu među plesačima, vodila je u samu srž zbivanja.

Sličan pristup radu ima i KUC Virovitica koji u koreografijama "Život škorpije" i "U snovima" pokazuje novi oblik rada s plesačima i novi stil u plesnom izrazu. Vrlo dobar je veliki broj plesača koji se uvježbano kreću unutar grupnih formacija i iako jednostavno u potpunosti koriste plesni prostor.

KUD "Pin" Plesni studio "Stellium" od kojega svake godine očekujemo neko novo plesno iznenađenje ove godine je stagnirao. Koreografije "Pratnja" i "Arabian" osim još uvijek dobre plesno tehničke spreme plesača, dobrih kostima, nisu donijele ništa novoga. Izgleda kao da nije bilo mnogo vremena za uvježbavanje i usklađivanje pokreta. 

I Plesni studio "Vindi" isto se tako ponavljao ove godine. "Izlazak iz osamljenosti" je nedovoljno uvježbana i pročišćena koreografija, prostorno neizbalansirana u postavama grupa plesača i ponekad s nejasnim i neodređenim prostornim putovima. "Na kraju-početak" čista izvedba s finom tehnikom izvođača.

Plesni studio "Vivona" "U traženju" je samu ideju traženja nedovoljno iskoristila. Između traženja interpolirane su sekvence pokreta koje nas odvode od prvotne zamisli. Kostim nije dobro izabran, u nekim pokretima je vrlo nezgodno korišten.

"Teuta" je svojim koreografijama svih godina susreta u stalnom laganom usponu. "U mojim mislima" ansambl je izvedbeno prepoznatljiv, međutim ovaj puta u nešto mirnijoj i zrelijoj izvedbi od prijašnjih impulzivnih, koji put neukroćeno mladenačkih. Međutim, "Sedmi sat: Party" je pomak u idejnim preokupacijama koreografa. Vrlo dobar plesni sastav sa izvrsnom igrom između plesačica.

Baletni studio Gradskog kazališta "Zorin dom" koreografijama "Alter ego" i "U prolazu" karakterističnim za koreografkinju koja gotovo uvijek ima potrebu za snažnom orkestralnom glazbom koja često svojom snagom pokrije izvedbu plesača. Pozitivno je uvijek potraga za novim u kretnji i plesnom izrazu što je neophodno za razvoj jedne plesne skupine.

Plesna grupa "Hvar" ove je godine iznenadila velikim brojem izvođača od malih do velikih. Svi su s velikim veseljem izveli svoje plesne zadatke. Radost plesanja je rijetko viđena kod izvođača. Mali Hvarani su to imali. 

ZKM - Plesni studio sa koreografijama "Fly me to the moon" i "Ibuki" dobro izvedeni (iako prva nešto slabija) nije pokazala ništa novo, a s pravom ili ne od njih se ipak očekuje puno više kao od studija sa dugogodišnjom tradicijom i vrsnim voditeljima. 

I na kraju prvog dana Susreta mora se spomenuti plesna večer s dvije predstave: "Zorin dom" Karlovac "Ja sam tko" koreografkinje Melite Spahić i "Iza zatvorenih vrata" izvedba "Kristalne kocke vedrine" Sisak sa koreografkinjom Jasminkom Petek-Krapljan. Zahvaljujemo gostima iz Slovenije "Plesna izba Maribor" na vrlo lijepom solu i duetu, dojmljivo izvedenim.

Plesna skupina "Porto RI" koreografijom "BIG SPENDER" glazbeno, koreografski a naročito pokretom i kostimom neprimjerena dobi izvođača. Koreografija "Sukob", kostimirano interesantno, rasplesano, pokret dobro prati glazbu u stilu i raspoloženju koje smo rado gledali na prijašnjim Susretima.

Plesni studio MAK-TEATRA "MuReCaS" izveo je simpatičan i duhovit odlomak iz "Mornarskih priča". Izvedba bi bila upečatljivija s primjenom više plesnih sekvenci. Kostim vrlo duhovit, glazbeno i koreografski dopadljivo.

Športsko plesna udruga "Feniks" plijenila je izvedbom svoje druge koreografije "Nova western polka" kojom je oduševila publiku, iako neke sekvence nisu bile čisto izvedene. Kostim plesačica je bio previše monoton i nije odgovarao raspoloženju plesa.

Revijalni plesni ansambl Tihomira Kološića MKD "Ady Endre" izveo je dvije koreografije u maniri društvenog plesa "Rumba" i "Cha-cha-cha". Obje koreografije uvježbane i korektno izvedene, kostim adekvatan svakom plesu, jedino manjka izražajnosti kod pojedinih plesača.

Športski plesni klub "Tina" Sisak vrlo dobro uvježbane i izvedene obadvije koreografije, iako se stilom ne mogu uvrstiti u čisti sportsko plesni izraz. Pokret i kostim bili su primjereni uzrastu. Koreografski dobro smješteno u prostor.

Plesni studio "Pegaz" Zagreb, prvi puta na Susretima, izveo je koreografiju "Pronađena". Izvrstan solo plesačice koja u potpunosti prati glazbu i slobodno i sigurno se kreće plesnim prostorom. Vrlo lijep kostim upotpunio je plesni doživljaj.

Plesni studio "Action" Zagreb, "Kraj 70-tih" izvrsno otplesana koreografija s mnoštvom detalja u pokretu i kostimu te likovima koji se pojavljuju u plesu i koji su nasmijali i oduševili publiku.

 

U Zagrebu, 10. prosinca 2002.

Vlasta Kaurić

Tihomir Kološić

***

 

Vesna Mimica

13. Susret amaterskih plesnih ansambala Hrvatske, Sisak 23. i 24. 11. 2002.

 

Poštovani kolege,

veliko je zadovoljstvo iz godine u godinu gledati napredak amaterske plesne umjetnosti. U svojem kvalitativnom i kvantitativnom uzletu plesni je amaterizam na dobrom putu da profesionalnom plesu omogući široku gledateljsku bazu ali i potencijalne plesače i koreografe. Zbog toga je važan susret plesača, koreografa, pedagoga i svih ljubitelja plesa kako bi se što više naučilo i što više iskustava razmijenilo. Sve su kritike i opisi dobronamjerni. Znam da mnogi rade u otežanim uvjetima, da nemaju ni razumijevanje ni logistiku a niti potrebno znanje no to se i djelomično pretpostavlja kod amaterizma jer što je "amateur" već zaljubljenik u ples. Osim pojedinačnih primjedbi voljela bih vam dati neke općenite instrukcije.

Većina je vaših koreografija preambiciozna i za vas i za izvođače, glazba neadekvatna, ideja plitka, kostimografija nedostatna. Pa zato…..

1. Radite ono u što ste sigurni

2. Ne stavljajte plesače amatere u preteške (tehnički i psihološki) koreografije

3. Ne upotrebljavajte rekvizit ako on nema stvarnu svrhu

4. Dobro poslušajte glazbu ..nije sve na 1,2, ima valjda i pauza , a dobro poslušajte i tekst možda je neadekvatan za dob djece koja plešu

5. Ostavite se tzv."điđa". Ružne su, djeca izgledaju ružno i od takvog plesa nitko neće naučiti ništa

6. Pazite na kostim, nije svaki kostim adekvatan dječjoj i mladenačkoj dobi

7. Razmislite o dramaturgiji, sigurno postoji neka zgodna priča koju možete uprizoriti

8. Razmislite o svjetlu i prostoru

9. Radite na disciplini i uvježbanosti

10. NAJVAŽNIJE…. Tražite pomoć profesionalaca, pitajte, zahtjevajte ….

 

Bilo bi dobro kada bi tijekom godine dobivali pomoć u obliku malih seminara iz svjetla, scene, kostimografije, plesnih tehnika i kada bi tijekom godine popisivali ideje, glazbu i sve detalje koji će vam pomoći da na susrete dođete pripremljeni.

Jasno mi je da ste suočeni sa bezbroj poteškoća ali vjerujte i profesionalci muku muče sa sličnim problemima ipak ples je veliko zadovoljstvo i sjajna umjetnost i kao profesionalac u svojem poslu silno se veselim amaterskom stvaralaštvu. Plesa i glazbe nikad dosta.

 

1. Baletni studio "Zorin dom" Karlovac "U prolazu" 

Školski dobro. Dobar kostim, zaokružena cjelina ima svoj dobro postavljen prostor i pokret i, glazba je dobra. Nedostaje malo dinamike a i može se malo "izbrusiti" tehnika no plesni je broj dobar i ugodan oku. 

2. Plesna skupina "The spirit" Spomen dom Pazin "Sukob"

Očito je da se koreografija promišljala ali je ispala mala "điđa" jer je tehnički plesačima mnogo toga nedostupno pa izgleda nespretno.

3.Plesna grupa "Pirueta" Medulin "Troglasje"

Zgodna ideja i zgodne djevojke. Malo "prebaletno " za moj ukus ali lijepo.

4.Studio za moderan i klasični ples "Brodski leptirići" Slavonski Brod "Glazbena kutija"

Apsolutno zgodno!! Dobra ideja zanimljiv duet s mjerom i ukusom.

5.gosti iz Slovenije malo predugačak solo

6. Zorin dom Karlovac "Alter ego"

Odlično. Dobar kostim ,dobra upotreba prostora, promišljena koreografija .

7. Plesna skupina Dramskog studija mladih Hvar "Odrastanje"

AJME! Gdje je tu priča? Zašto djeca plešu nešto što bi i na odraslima izgledalo loše? Dobro je što ste polako uvodili grupe plesača ali moraju li tako lošim ,polu sexi pokretima govoriti o odrastanju? Jasna mi je ideja ali mislim da se moglo to jednostavnije i primjerenije dobi djece učiniti bez suvišnih pokreta koji jednostavno nisu dobri i ne treba popuštati lošem ukusu navodnih "čagera". Vidi se da ste uložili puno truda pa vjerujem da to može i bolje.

8. Zagrebačka škvadra "Jagor"

Hajde Sanja …ja znam da ti možeš super dobro. Ovo je malo "tanka" dramaturgija i ne znam točno što je s kostimom. Ali budući da sam vidjela tvoje radove znam da je ovo bilo slučajno.

9. Plesni studio učilišta ZKM "Fly me to the moon" 

Standardno . Bez većih atrakcija. Parovi dobri, nema nekih većih zamjerki.

10. Plesni ansambl "Plesna scena" "Etida za play station i plesače"

Bezgrešno. Dobra ideja ,dobra izvedba. Tu se dakle može nešto naučiti a to je kako mala ideja može dobro pomoći i što sve djeca mogu smisliti te kako jedan običan pokret prstiju, ruke i tijela kod popularne igre može postati mala plesna etida.

11. Gosti iz Slovenije, duet. Opet malo predugo.

12. Pirueta, Medulin "Otisak stopala"

Neosporno dobro uvježbano. Sjajna kopija. Pitanje je samo zašto?? Ako mogu uvježbati već odavno izišlu iz mode koreografiju Riverdancea, vjerojatno mogu suvislo otplesati i nešto drugo. Dakle zašto kopija kad može original.

13. Plesna skupina "Porto Ri" "Big spender"

AJME!!! Je li netko preslušao tekst te pjesme? Znate li iz kojeg je filma? Znate li da je originalnu koreografiju radio Bob Fosse? Moraju li mala djeca plesati takvu koreografiju? 

14. Plesni studio "Stelium" KUD "Pin" Pula

15. Plesna skupina Porto Ri Rijeka "Sukob"

Vrlo zgodna djeca, ali malo nedefinirano. Je li to show ili što drugo. Ima dramaturgiju, prostorno je riješeno dobro ipak se ne zna točno što je stilski.

16. Stellium "Arabian"

Dobar kostim, ideja, dobro rješen prostor. Formacijski dobro složeno.

17. Feniks "Contra danza"

Formacijski čisto i korektno.

18. Plesni studio "Mak " Mornarske priče

Baš zgodno, simpatično, primjereno.

19. ZKM Plesno učilište "Ibuki"

Bezgrešno.

20. Feniks "Polka"

Korektno i lijepo.

 

1. Plesna radionica Ilijane Lončar "Crno boje naranče"

Sjajna ideja, odličan kostim, možda malo preteško za amatere ali besprijekorno zamišljeno, dramaturški čisto. Ma sve 5 !!

2. Plesni studio Marine Mihelčić "Pakleni vrtlog"

Ma sjajno, atraktivno, bogato pravi mali show.

3. Plesni studio "Vindi" Izlazak iz osamljenosti.

Doba ideja i jedna od rijetkih koreografija koja upotrebljava i pod kao stvarnu radnu površinu. Dobri su i međusobni odnosi plesača na sceni.

4. Teuta Čakovec "Sedmi sat,party"

Iako su malo preteški elementi dobra je tehnička razina, dobri su odnosi na sceni i dobra je upotreba rekvizita. Posebno valja pohvaliti upotrebu govora i ritma.

5.Vivona Čakovec "Traženje"

Dobro, školski napravljeno ima i tišinu kao element no nažalost neiskorištenu. Dobro je što se mislilo na šminku ali čemu haljina i malo neadekvatne poze na stolcu?

6. IDA Bedekovčina "Magnet"

Dobro i korektno napravljeno.

7.Plesna radionica Ilijane Lončar "Dvoje"

Baš lijepi duet iako su djeca malo premala za taj angažman. Ali koreografija pokazuje svu vještinu koreografa i dječji talent. Stvarno je jako dobar mladić koji pleše. Nadam se da će nastaviti plesati.

8. Plesni studio Marine Mihelčić "Sirene"

Jako atraktivno ali manje uspješno od "vrageka" . Tehnički neprilagođeno djeci ali vidi se velik trud i promišljanje plesnog broja.

9. Plesni studio "KUC" Virovitica "Život škorpije"

Mislim da vam likovi na sceni nisu škorpije već neke druge životinjice ali kostimski i scenski promišljeno. Mala je to dramaturška zbrka ali dojam je dobar.

10. Jump Koprivnica "U ime žene"

Kad sam to gledala na videu ideja hodnika i izlaska kroz razna vrata mi se učinila jako dobrom. Na sceni je to izostalo malo je patetično. Ali ideja s košuljom je dobra i sama koreografija je dobra. Bilo bi super zapravo da se stvar odigrava u hodniku i da ljudi prolaze…. 

11. Plesni studio Vindi "Na kraju početak"

Scenski dobro ali malo previše u smislu demonstracije raznih mogućnosti. Kao "vidi što sve mogu" primjer. Malo je tehnički prezahtjevno za plesače.

12. Teuta Čakovec "U mojim mislima"

Dobra dinamika odvijanja i kostim. Pokret je kvalitetan. Ostavili ste dobar dojam

13. Virovitica Plesni studio KUC "U snovima"

Mislilo se na izbor glazbe i to je dobro no treba riješiti malu zbrku u odnosima, dramaturgiju i odlučiti se između folklora i suvremenog plesnog izraza ili sretnog spoja. Nedostaje čvrsto rješenje ideje ali ipak dobro je i samo naprijed.

14. IDA Bedekovčina "Movement."

Sjajan duet, bravo!

15. Ady Endre Rumba

Korektno i lijepo.

16. Tina Sisak "Zezalice"

Sjajno, dječje, dobar kostim i glazba.

17. Pegaz "Zagreb" "Pronađena"

Solo, show dance. Dobro

18. Ady Endre Ča ča

Ma lijepo.

19. Tina Sisak "Amado mio"

To ja zovem dobrom "điđom". Kad se radi onda mora biti dobra a ova jest.

20. Action Zagreb "Kraj 70-tih"

Odličan broj show dancea. Dobro zamišljen i izveden.

Vesna Mimica