Svjetski dan plesa 29.4.2003.

 

 

 

 

HRVATSKA PORUKA ZA SVJETSKI DAN PLESA 

"Pripremajući se za proslavu dvadesete obljetnice festivala Tjedan suvremenog plesa i mnogih drugih manjih i većih kako kolektivnih tako i individualnih jubileja odgovoriti na pitanje što je ples čini se jednostavnim… ali prvi pokušaji odgovara postaju sve nerazgovjetniji…

Zašto toliku važnost polažemo plesu - jučer, danas…čak i u trenutcima kada nam se čini da postoje puno veće, značajnije stvari…Gledajući unatrag s koliko smo se žara pripremali za svaki nastup, korak…kolika je bila anticipacija budućih ostvarenja, kolika nadanja da bi svaka gesta donijela jedan pomak u drugačiji, noviji, bolji….i unatoč protoku vremena, novih lica, prekrasnih i trajnih, uspješnih i manje uspješnih djela…onih upisanih u povijest kako i onih koje zaboravismo…i nadalje se susrećemo s istim problemima i istim izazovima kao prije 20 ..prije 40…prije gotovo sto godina na ovim prostorima….. ništa se promijenilo nije….vrijeme ovdje kao da stane…generacije dolaze i odlaze…a problemi nisu samo naši danas i ovdje… 

Možemo li učiniti išta da budućnosti ostavimo u zavjet drugačiju bolju viziju svijeta oko nas u kojem ples može živjeti i biti život… možda ako onima koji imaju moć odluka u svojim rukama pojasnimo zašto je ples značajan… 

Što to jest ples…da li uopće negdje postoji odgovor a da nije enciklopedijski?

Ples, ples, ples…da li je to tijelo koje misli, ili je to tijelo koje se prepušta lagodnosti trenutaka i užicima vremena, da li je to ona tjeskoba osjećaja iskakanja iz kože…ili je to neko božansko stanje kojim se izdižem iznad svakodnevnice…svakako pokušaj strukturiranja misli…pokušaj stapanja vremena i tijela u prostoru stvarajući ritam uvijek novi, drugačiji, unikatniji…ili pak odjek anarhije i pobune protiv uspostavljenih pravila i uvriježenih normi …paralelizam i dupliciranje … univerzalnost komunikacije koja ne traži nikakvo posebno pojašnjenje…Ples, ples, ples…koja li mu je svrha… da li neka opsesija, religija…zašto iznova tolika važnost toj i takvoj mogućnosti izričaja…što nam to donosi ples u trenutku kada je svijet okrenut ratu, kada razum zauzima mjesto u magarećoj klupi…

Svakako je to trenutak kada svaka ma i najmanja kretnja odjekuje tim snažnije jer ples je i trzaj, i plač jednako kao nedužni dječji smijeh…u svakome je slučaju nešto drugačije svakome na ovom svijetu a opet, univerzalni jezik sporazumijevanja ostaje i jeste kretnja …sada i uvijek …ples je ples je ples…."

Mirna Žagar

 

 

Poruka povodom Međunarodnog dana plesa

Napisao: Mats Ek

"Što je ples? Ako odgovorite na ovo pitanje, niste dostojni povjerenja. Dopustite da ja ipak pokušam: Ples je kada mislite tijelom.

Je li nužno misliti tijelom? Za opstanak možda i nije, ali za život jest. Toliko je misli koje se mogu misliti samo tijelom. Možda su neke druge stvari, poput mira, važnije od plesa. Ali ples ipak trebamo kako bismo slavili mir. I za istjerivanje demona rata, kao što je radio Nijinsky. Anarhistkinja Emma Goldman, rekla je to možda najbolje: 

"Revolucija koja mi ne dopušta da plešem, nije vrijedna da se za nju borim".

Bog Šiva je svojim plesom stvorio svemir. No ples je suprotan svim božanskim zahtjevima. Ples je beskrajan pokušaj, poput pisanja na vodi. Ples nije život, ali on održava na životu sve male stvari od kojih su velike stvari satkane."

Mats Ek

Mats Ek se rodio 1945. godine u Švedskoj, i već je trideset godina među najcjenjenijim koreografima svijeta. Studirao je ples i kazalište i bavio se kazališnom režijom u kazalištima: "Marionette", "Stockholm City Theatre" i "Royal Dramatic Theatre". Mats Ek je 1973. postao plesač u ansamblu "Cullberg Ballet". Tri godine kasnije počeo je za ansambl raditi koreografije i odmah postigao izuzetan uspjeh. U njegove rane koreografije spadaju Saint George and the Dragon (Sveti Juraj i zmaj), Soweto i The House of Bernarda (Bernardina kuća). Od 1981. do 1993. Mats Ek je bio umjetnički direktor ansambla "Cullberg Ballet", naslijedivši svoju majku Birgit Cullberg.

Brojni baleti na kojima je radio Mats Ek uključuju više od dvadeset koreografija za "Cullberg Ballet". Među njima su i senzacionalne obrade klasičnih baleta poput Giselle (1982.), Labuđeg jezera (1987.) i Carmen (1992.). Nakon što je otišao iz "Cullberg Balleta", Mats Ek je radio kao gost koreograf s velikim međunarodnim baletnim ansamblima. Stvorio je Trnoružicu za Hamburški balet 1996. godine, A Sort Of (Poput) za "Nederlands Dans Theater" 1997. i Appartement (Stan) za balet Pariške operu 2000. Nekoliko baleta Matsa Eka adaptirano je za televiziju, a dva su dobila nagradu Emmy.

Mats Ek je čuven i po svojem koreografskom radu za kazalište, da nabrojimo samo dva primjera: Don Giovanni 1999. i Andromaque (Andromah) 2001. u "Royal Dramatic Theatre". Premijera njegove posljednje koreografije FLUKE bila je u studenom 2002. u "Dansens Hus" u Štokholmu. To je još jedna suradnja a "Cullberg Balletom", ovaj put zajedno s glazbenim ansamblom "Flesh Quartet".

Umjetnica: Brit Swedberg, Švedska. Crtež iz baleta Matsa Eka FLUTE, studeni 2002. Kist i tinta. Brit Swedberg se već deset godina bavi isključivo crtanjem plesa.

 

Međunarodni dan plesa

Povijest

Međunarodni odbor za ples Međunarodnog kazališnog instituta (International Theatre Institute - ITI UNESCO) osnovao je 1982. godine Međunarodni dan plesa koji se obilježava svake godine na dan 29. travnja. Taj dan slavi uspomenu na rođendan Jean-Georgesa Noverrea (1727-1810), začetnika modernog baleta.

Svake se godine diljem svijeta razašilja poruka poznate osobe iz svijeta plesa. Namjena je Međunarodnog dana plesa i Poruke da se na taj dan sav ples ujedini, da se proslavi ovaj umjetnički oblik, uživa u njegovoj univerzalnosti, prijeđu sve političke, kulturne i etničke prepreke i zbliže ljudi u miru i prijateljstvu pomoću zajedničkog jezika - Plesa.

Godine 1995, u pokušaju da ujedini ples, Međunarodni odbor za ples započeo je zajedničku inicijativu za proslavu Međunarodnog dana plesa sa Svjetskom zajednicom plesa.

Međunarodni odbor za ples, Međunarodni kazališni institut - UNESCO
Međunarodni odbor za ples - WDA

S engleskog prevela: Jasenka Zajec