Seminari u 2015.

Tijekom 2015. održana su dva seminara za dirigente zborova i malih vokalnih sastava.

Seminar za dirigente zborova i malih vokalnih sastava, pod vodstvom dirigenta Roberta Homena, održan je u velikoj dvorani Hrvatskog sabora kulture (Zvonimirova 17, 3. kat., Zagreb) dana 10. i 11. listopada 2015. Seminar je ostvaren u organizaciji Hrvatskog sabora kulture uz potporu Grada Zagreba, a u suradnji s Mješovitim pjevačkim zborom Židovske općine Zagreb „LIRA“, kao demonstracijskim ansamblom.

Seminar za dirigente zborova i malih vokalnih sastava pod vodstvom Tomislava Fačinija, a u suradnji s Renesansnim ansamblom „Laudate“ iz Zagreba, održan je u organizaciji Hrvatskog sabora kulture uz potporu Ministarstva kulture RH, u velikoj dvorani Hrvatskog sabora kulture u Zagrebu, dana 16. i 17. svibnja 2015. 

 

 

 

Seminar za dirigente zborova i malih vokalnih sastava, pod vodstvom dirigenta Roberta Homena, održan je u velikoj dvorani Hrvatskog sabora kulture (Zvonimirova 17, 3. kat., Zagreb) dana 10. i 11. listopada 2015. Seminar je ostvaren u organizaciji Hrvatskog sabora kulture uz potporu Grada Zagreba, a u suradnji s Mješovitim pjevačkim zborom Židovske općine Zagreb „LIRA“, kao demonstracijskim ansamblom.

Seminar se sastojao od teorijskog uvoda i individualnog rada voditelja s polaznicima, te praktičnog rada polaznika sa zborom, na zadanim skladbama, koje su polaznici dobili prilikom prijave. Skladbe koje su se obrađivale na seminaru su:

Jacobus Gallus: Ecce, quomodo moritur iustus

Stevan Stojanović Mokranjac: Tebe poem

Ivan pl. Zajc: Ave Maria

Židovska narodna (obr. Emil Cossetto): Hava nagila

Tijekom seminara, obrađene su teme: Značaj i uporaba manualne tehnike u svrhu postizanja željenog efekta kako u vrijeme pripreme, tako i za vrijeme izvođenja glazbenog djelaVokalna tehnika, Specifičnosti pristupa u radu sa zborom u ovisnosti o stilu i vremenu nastanka skladbe, Psihološka priprema zbora za nastup i općenite značajke verbalne motivacije prilikom rada s ansamblom.

Na seminaru je aktivno sudjelovalo 15 polaznika kojima su po završetku seminara dodijeljene potvrde o sudjelovanju. Kako je naveo voditelj seminara Robert Homen: „Odziv polaznika je bio više nego zadovoljavajući kao i njihova želja i htijenje za praktičnom primjenom usvojenog znanja. Polaznici su bili različitih profila i životopisa. Neki sa manje, a neki s više zborskog i voditeljskog iskustva. Ono što je važno reći je, što se pokazalo i na praktičnom radu, kao i činjenica o važnosti predispozicije za apstraktnost dirigentskog poziva koja počiva na talentu i unutarnjoj karizmi, da ona tek uz pravilan rad i pristup daje izvanrednost. Zbor je bio odlično pripremljen i vrlo kooperativan. Uvodno predavanje je bilo bazirano više na teorijskom pristupu dok su druga dva termina bila praktična uporaba teorijskog znanja u radu sa zborom. HSK se pokazao kao odličan organizator i sve je funkcioniralo u ugodnoj i radnoj atmosferi.“

Seminari u organizaciji Hrvatskog sabora kulture namijenjenih voditeljima i dirigentima amaterskih zborova i vokalnih sastava odvijaju se kontinuirano tijekom dugogodišnjeg djelovanja HSK-a, stručno su utemeljeni, visoke razine izvrsnosti i od značajne važnosti za brojne zainteresirane dirigente i članove amaterskih ansambala.

BIOGRAFIJA VODITELJA SEMINARA:

Robert Homen (Kotor, 1972.) Osnovno i srednjoškolsko glazbeno obrazovanje završava u Sarajevu, smjer  - Klavir. U tom razdoblju osvajao je nekoliko prvih nagrada na državnim natjecanjima kao mladi pijanist. Diplomirao je Dirigiranje na Muzičkoj Akademiji u Zagrebu. Dugi niz godina djeluje u Hrvatskom Narodnom Kazalištu u Zagrebu, ispočetka u svojstvu zborovođe, a potom i kao stalni operni dirigent. Kao dirigent radio je s mnogim orkestrima i opernim kućama u Hrvatskoj i šire ( HNK Split, HNK Osijek, Narodno Pozorište u Sarajevu, Zagrebačka Filharmonija, Dubrovački Simfonijski Orkestar, Podgorički simfonijski Orkestar, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Teatro 'Verdi' – Trst, Simfonijski Puhački Orkestar OSRH. Čest je gost dirigent Zbora Hrvatske Radio Televizije. Vodio je zbor Bazilike Srca Isusova u Zagrebu – 'Palma' s kojim je osvajao brojne nagrade na državnim i međunarodnim natjecanjima (  četiri puta apsolutni prvak Hrvatske, zlatna plaketa i 1. nagrada na natjecanju G. P. Da Palestrina – Rim, Zlato na svjetskoj smotri zborova u Ukrajini  - Lavov i još mnoga druga... ). Trenutno vodi Zbor Židovske Općine u Zagrebu – 'Lira' s kojim je gostovao širom svijeta ( Europa, Australija, Israel, Amerika...) te osvajao mnoge nagrade na državnim i međunarodnim natjecanjima. Čest je član stručnih komisija na natjecanjima vokalnih ansambala i smotrama puhačkih orkestara te drži seminare iz dirigiranja u Hrvatskoj i inozemstvu. Zaposlen je na Muzičkoj Akademiji u Zagrebu na Odsjeku za pjevanje. Dugogodišnji je član Stručnog savjeta za vokalnu glazbu Hrvatskog sabora kulture.

 

***

 

Seminar za dirigente zborova i malih vokalnih sastava pod vodstvom Tomislava Fačinija, doc., a u suradnji s Renesansnim ansamblom „Laudate“ iz Zagreba, održan je u organizaciji Hrvatskog sabora kulture uz potporu Ministarstva kulture RH, u velikoj dvorani Hrvatskog sabora kulture u Zagrebu, dana 16. i 17. svibnja 2015. Program Seminara zasnivao se na obradi i izučavanju osnova vokalne tehnike, kao i različitih dirigentskih i interpretacijskih zahtjeva na primjerima zadanih vokalnih djela među kojima su: Mille regretz Josquina Despreza, Il bianco e dolce cigno i Ave Maria Jacoba Arcadelta te Fair Phyllis I Saw Johna Farmera. U Seminaru je aktivno sudjelovalo 12 dirigenata iz Zagreba, Siska, Male Subotice, Koprivnice i Čazme. Program je održan prema sljedećem rasporedu:

Subota, 16.05.2015. 

10.00 – 14:00 (rad voditelja sa polaznicima)

14:00 – 15:30 (pauza)

15:30 – 18:30 (praktičan rad na zadanim djelima sa zborom) 

Nedjelja, 17.05.2015.

10.00 – 14:00 (praktičan rad na zadanim djelima sa zborom)

Teme seminara obuhvatile su upoznavanje sa specifičnostima glazbene estetike i prakse vokalne glazbe renesanse kao i praktičnu primjenu različitih manualnih dirigentskih tehnika u interpretiranju zadanih djela. U uvodnom predavanju, Tomislav Fačini, iznio je osnovne probleme i način pristupa notnom izdanju renesansnih skladbi, njihovom suvremenom zapisu te u konačnici izvedbi djela iz navedenog stilskog razdoblja. Posebno je razložio važnost teksta, a k tome i svu problematiku njegova izgovora. S obzirom na onodobne različite nacionalne, tj. regionalne izgovore latinskog jezika, voditelj je ukazao na važnost istraživanja porijekla teksta, a pri tom i odabira pravog načina izgovora. Suvremene notne transkripcije često nisu sasvim točne, stoga je doc. Fačini preporučio dirigentima da svoju pripremu započnu bez striktnog povođenja za sugeriranim oznakama u partituri, te se zadrže na izgovoru teksta kao temelju gradnje interpretacije. Pojasnio je kako se mora jasno interpretirati odnos teških i lakih slogova kao naglašene i nenaglašene dijelove melodije, umjesto uvriježenog načina interpretacije teških i lakih doba u partiturama iz kasnijih razdoblja. Nastavno je objasnio kako se izmjene binarnog i ternarnog metra u renesansnim partiturama odnose na tekst, a ne na plesne ili druge obrasce, što u konačnici omogućuje plastičnije i prirodnije izvođenje ritmičkih figura i tempa te odnošenje prema melodici skladbe i uvjerljiviju izvedbu. 

Nakon detaljnog uvida u tekst i specifičnosti svih pojedinih djela na repertoaru Seminara, sudionici su dobili mogućnost samostalnog rada sa demonstracijskim zborom na zadanim djelima. Zbor je upjevala voditeljica zbora Elena Konovalova, a time prezentirala tipove vokalnih i ostalih vježbi za zborsko ugrijavanje. Nakon upjevavanja uslijedilo je izvođenje konkretnih skladbi u kojima su se polaznici izmjenjivali  u ulozi dirigenta. Osim kao dirigenti, polaznici su na seminaru sudjelovali i kao članovi zbora, pjevajući u odgovarajućoj dionici s ostalim pjevačima. Ovaj se princip rada prenosio tijekom cijelog seminara. Voditelj Fačini je na konkretnim dijelovima partiture ispravljao manualnu tehniku dirigiranja polaznika, usput pojašnjavajući načine izvođenja specifičnih stilskih zahtjeva skladbe kao i interpretaciju te način oblikovanja zborskog zvuka s konkretnim savjetima o modusu rada s pjevačima. U zadnjem terminu Seminara, Tomislav Fačini demonstrirao je način vođenja probe na zadanim djelima, od uvježbavanja pojedinih dionica, zatim njihovog spajanja u cjelinu, te postizanja željene interpretacije pojedinih djela navedene u samom uvodu Seminara. 

Tijekom dvodnevnog rasporeda, ovaj rijetko dostupan program stručnog usavršavanja dirigenata zborova i malih vokalnih sastava, imao je veliku važnost za Renesansni ansambl Laudate, koji su u ulozi glavnog protagonista Seminara imali priliku naučiti dodatne specifičnosti i način izvedbi skladbi na repertoaru. Sudionici su dobili jedinstvenu priliku rada s profesorom dirigiranja Tomislavom Fačinijem doc. pri Muzičkoj akademiji u Zagrebu, koji je ujedno i stručnjak za interpretaciju djela renesanse o čemu svjedoče brojni koncerti s Vokalnim ansamblom Antiphonus. Osim specifičnog znanja koji su dobili u teorijskom uvodu Seminara, polaznici su imali priliku usavršiti vlastitu manualnu tehniku i način rada sa zborom. Po završetku Seminara, polaznici su dobili uvjerenje o pohađanju.